vrijdag 14 december 2012

stemwijzer 2


  Waar een 1 is komt zeker ook een 2. 
Stemwijzer heeft voor mij ook een 2e betekenis. 

  Trek het woord uit elkaar en daar verschijnt stem wijzer. Dat kan een politieke lading hebben. Bij mij heeft het ook een andere betekenis. Gebruik je stem wijzer. En als ik dat tegen iemand zeg is het wel tot ‘Irene’ zelf. 

  Zonder mezelf op de borst te slaan, kan ik wel stellen dat ik redelijk goed van de tongriem ben gesneden. Hmm, ook zo’n uitdrukking waar ik nu voor het eerst goed naar kijk. Goed van de tongriem gesneden. (Dat kleine ‘dingetje’ onder je tong. Als dat te kort is, kunnen baby’s minder goed drinken, en volwassenen misschien minder goed of snel spreken.)  Enfin. 

  Goed gesneden, dat wel, maar de rem is soms lastig te vinden. Wanneer je dan goed op dreef bent lijkt het wel of de woorden direct uit je hersenen over de tafel uitgestort worden. Soms komen ze uit je hart, dan heb je spreekwoordelijk het hart op de tong. Het zal wel iets daar tussenin zijn. Mijn ervaring is dan toch vaak niet zo goed. Wanneer je weer eens de woordenstroom heb laten lopen en je beziet het geheel achteraf, dan ben je er niet zo blij mee. Ad rem, oké, maar onstuitbaar, niet oké. Helaas is het laatste dan toch soms wel het geval. Gebruik je stem wijzer. 
  
  Er staat in de Bijbel dat je bedachtzaam moet spreken. Een mens vindt vreugde in een goedgekozen antwoord, de juiste woorden op de juiste tijd - hoe voortreffelijk is dat. (Spreuken 15 vers 23). 

 Je tong branden of bijten op je tong, kan zo verschrikkelijk pijnlijk zijn. Mijn Oma zei altijd in haar wijsheid: “Dat komt omdat je met je tong meestal de grootste zonden doet.” En daar zit een forse kern van waarheid in. Het is dus goed om je te beraden voor je je mond opendoet. En als je dan gaat spreken, laten het dan woorden uit het hoofd en uit je hart zijn. Opbouwend en niet afbrekend. Draag de goede kant van je hart op de tong!

  Gebruik je stem wijzer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten